Oavsett om du tillhör dem som signat upp för Veganuary och äter veganskt nu i januari eller inte, kan vi vara överens om att vi alla behöver göra fler veganska val. Inleder året veganskt gör nu varumärket The Body Shop som kan stoltsera med att hela sortimentet idag är certifierat av Vegan Society. Bra för djuren – bra för oss!
Produkt för produkt, arbetet har varit målinriktat och nu är The Body Shop stolta över att som första globala skönhetsvarumärke i världen presentera en produktportfölj som är helt vegansk. Samtliga produkter, alla kategorier, har nu certifierats av Vegan Society.
– Vi gjorde det! Nu är alla våra produktformuleringar från The Body Shop certifierade av The Vegan Society. Vi ser hur allt fler konsumenter vill välja produkter fria från animalier. Därför var det viktigt för oss att säkra att varenda produktformulering verifieras av The Vegan Society – föreningen som skapade själva begreppet ”Vegan” redan 1944. För oss är det här ett stort framsteg och ett statement för att visa att vi som ett globalt varumärke fortsätter stå upp för att inga djur ska skadas i jakten på skönhet, säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager på The Body Shop i Sverige och Danmark.
Det handlar också om tydlig kommunikation. Ett produktsortiment där kunderna på ett enkelt sätt kan se att alla formuleringar är veganska, är en milstolpe på vägen mot en helt cruelty-free skönhetsbransch. Idag lyfter en av tio unga ”vegansk” som en viktig faktor i sitt köpbeslut när det kommer till skönhetsprodukter. Och efterfrågan förutspås öka.
The Vegan Society representerar den högsta globala standarden inom vegansk certifiering inom flera branscher, vilket gör dem till en pålitlig partner med hög igenkänning hos medvetna konsumenter.
Certifieringsprocessen är extremt noggrann, varje leverantör och tillverkare av råvaror och ingredienser granskas. För The Body Shop har det inneburit att över 4 000 ingredienser validerats i över 1 000 produkter. Ett arbete som The Vegan Society hoppas ska inspirera andra aktörer:
– Vi hoppas att detta viktiga steg sätter en global standard för andra skönhetsmärken att följa och inspirerar till ytterligare förändringar för att minska djuranvändning och exploatering i hela branschen, säger Chantelle Adkins från The Vegan Society.
Om The Vegan Society
The Vegan Society är världens äldsta Vegan Society vars medgrundare Donald Watson myntade termen ”Vegan” 1944. Organisationen informerar och vägleder inom olika aspekter inom veganism och deras pruduktregistreringssystem, Vegan Trademark är erkänt som den globala standarden för veganska produkter. Märkningen hjälper kunden att identifiera att en produkt är fri från animaliska ingredienser och djurförsök sedan 1990. Vegan Societys varumärke finns på över 65 000 produkter över hela världen, inklusive kosmetika, kläder, mat, dryck och hushållsartiklar.