Att köra en vätgasbil är en tankevurpa. Ju mer jag tänker på det desto bättre känns det där jag sitter bakom ratten på andra generationens Toyota Mirai. MissVEGO:s resa genom landet gör miljön lite bättre – vi renar helt enkelt luften där vi far fram.
av: yvonne gull foto: ronja willners & hans berggren
Vår resa börjar hos Toyota Sverige strax utanför Stockholm där vi hämtar upp en fulltankad bil. Bilen är kaxigt snygg och syns – här har man jobbat med en dynamisk form och häftig design, färgen på bilen vi testar är metallicblå i en nyans som fått namnet ”Force Blue”, svart är färgen på fälgarna. Detta är en elbil, men som i stället för att laddas med el tankas med vätgas.
En vätgasbil är vad man även kallar en bränslecellsbil det vill säga en elbil som tankas med vätgas, i vår bil är vätgasen fördelad i tre olika tankar. I själva bränslecellen som sitter under motorhuven omvandlas vätgasens kemiska energi till elektricitet som nu driver bilens elmotor. Och det är nu det börjar bli riktigt intressant. Denna vätgas som gör att bilen rullar släpper enbart ut vattenånga inget annat. År 2007 sa Katsuaki Watanabe, tidigare VD för Toyota Motor Corporation:
– Jag vet inte hur många år det kommer att ta oss, men jag vill att Toyota ska utveckla drömbilen – ett fordon som kan göra luften renare än vad den redan är.
Vi renar luften
Mirai är denna drömbil och kommer utrustad med Toyotas första luftreningssystem. I praktiken innebär det att luften utifrån tar vägen via aktiva kolfilter innan den kommer in i bränslecellen. De aktiva kolfilter som luften passerar genom fångar upp dammpartiklar och föroreningar av bland annat svaveldioxid och kvävedioxid. På så vis blir luften som sedan lämnar systemet renare än den som kom in – vi för helt enkelt miljön en tjänst när vi är ute och kör.
Ytterligare en fördel med vätgasbilar är att de har lång räckvidd. Den bil vi testar har på pappret en räckvidd på 650 kilometer. Vi når inte riktigt upp till den siffran utan hamnar någonstans mellan 450 – 480 kilometer. Vid lite efterforskning visar det sig att det handlar om ett tekniskt problem på stationen som nu ska vara löst. Bilen är bakhjulsdriven och du väljer mellan tre olika körlägen: Eco, Normal och Sport – presenterade i den ordningen från lägst förbrukning till högst.
Snabbladdat & lång räckvidd
Räckvidden är en av vätgasbilens styrkor. Branschen arbetar nu för att utveckla nästa generation av bränslecellsbilar och räknar med att runt 2025 kunna nå en räckvidd på runt 100 mil genom effektivare bränsleceller i kombination med större tankvolym. Till skillnad mot tiden det tar att ladda en elbil så går tankningen av en vätgasbil fort. På bara några minuter har det pyst in vätgas som fyllt upp systemet. Ja ni hör det är för bra för att vara sant och ja just nu är det precis så. Det finns begränsningar.
Umeå, Sandviken, Stockholm-Arlanda och Mariestad är de fyra plaster i landet som just nu bjuder på möjligheten att tanka vätgas. Härtill planeras en station i Borlänge och en i Trelleborg.
Vi har lämnat Stockholm och är på väg mot Hooks Herrgård som ligger tre mil söder om Jönköping. Innan vi åkte har vi räknat ut att vi behöver stanna till i Mariestad för att tanka både på vägen ner och på vägen hem. Vi tar höjd för att komma ner på andra sidan Vättern. Men med tanke på att vi nu på vår väg gör miljön en tjänst känns det ändå bra. Bilen är tyst, interiören både lyxig och komfortabel. Lite rörigt är det dock inledningsvis att orientera sig bland skärmarna och dess olika visningslägen. Blir det för rörigt så finns Head-Up Displayen projicerad på vindrutan, och här visas både hastighetsbegränsningar och den hastighet vi kör i, när vi närmar oss avfart visas även den bra när man kör långt. Det går att byta sida på menyfälten, favoritläget blir dock det som visar hur mycket luft vi renar på vår färd.
Ett moln av ånga
När man pratar om elbilar är den direkta accelerationen som sticker ut, här bjuds vi inte riktigt på detta. Bilen har visserligen direkt respons men antalet hästkrafter adderar upp till 182. Kan kanske tyckas tråkigt men är förnuftigt – och här måste även jag stanna till och tänka om. Att köra denna typ av bil handlar inte alls om att vara först i kön rent bokstavligt utan snarare imaginärt. Vi vinner miljö-racet – inte i form av hastighet utan i form av vad vi lämnar efter oss – i vårt fall bara ett moln av ånga.
James May – tidigare programledare av det klassiska motorprogrammet Top Gear är idag stolt ägare till sin andra Mirai. Japp, han har uppgraderat sig till en version två. Skillnaden är dels designmässig, dels har man en ny plattform som gör bilen mer kompakt och utrymmeseffektiv – vilket inkluderar mer utrymme för mer vätgas. Det senare innebär även att räckvidden ökat med 30 procent. Gör en sökning på Drivetribe ”james may first drive mirai”. Och du får följa med på en resa där han fullkomligt lovsjunger bilen och tekniken samtidigt som han ”colleciting joggers”.
Var kan vi tanka
Mätaren är nere på 92 kilometer då vi kommer fram till stationen i Mariestad för att tanka. Lampan som ska lysa grönt för att visa att stationen är i gång lyser inte. Vi provar ändå. Det funkar inte. Vi hör dock att det pågår aktivitet inne i containern. Serviceteamet är på plats och ska starta upp systemet. Tankar på vad som skulle hända om de inte lyckas hinner fara genom mitt huvud. Vad händer om vi får ”vätgasstopp”?
– På samma sätt som batteridrivna elbilar inte kan tankas efter vägen utan planering kan inte vätgasdrivna elbilar heller göra det så i dagsläget behöver man planera sin resa och vart man tänkt tanka, säger Fanny Hellgren, PR, External Affairs & CRS Manager för Toyota Sverige.
En timme säger de. Vi får äta vegoburgare på vägkrogen intill – det är ju ändå lunch.
Just denna station är en som visas upp för både svenska och internationella intressenter. Då stationen invigdes i maj 2019 var den världens första solcellsdrivna vätgasstation. Solcellerna ligger uppradade här bakom, energin som panelerna genererar omvandlas till vätgas, vätgas som i sin tur lagra i tankar i containern anslutna till en tankpump. Projektet är en del i arbetet inom projektet ElectricVillage som arbetar mot klimatmålen i Agenda 2030 och som bland annat handlar om att skapa förutsättningar för en fossil-oberoende fordonsflotta. Mariestads kommun har för sitt arbete med ElectricVillage utnämnts av Unesco till modellområde för hållbar utveckling inom biosfärområdet. I dag finns det inget annat modellområde i världen som uppvisar en liknande kombination av de hållbara transportlösningar och energisystem som ingår i projektet. Vi lär få anledning att återkomma.
En timme senare kan vi så påbörja vår tankning. Trycket behöver upp sedan pshyy, pshyy låter det och bilen tankas upp på bara några min-uter. Det går fort och det är enkelt. Vi är på väg igen. Vi har fått tipset att om vi vill minska förbrukningen och därmed öka räckvidden görs detta enklast genom att slå av klimatanläggningen. Jag testar och får genast upp att vi kan åka några mil till. Men just nu finns inte detta behov.
Vätgas ett framtidsbygge
Varken tankstationerna för vätgas eller bilmodellerna som går att tanka med vätgas är särskilt många.
I Sverige finns just nu elva Mirai av första generationen och sex av den andra generationen, som är den vi testar. Totalt kommer Toyota producera 30 000 bilar om året av Mirai – och här i Sverige kommer den endast finnas tillgänglig via Toyotas egen biluthyrningstjänst Kinto. Andra vätgasmodeller som finns i Sverige är Hyundais Ix35 och modellen Nexo, även Mercedes har en vätgasmodell med beteckningen GLC F-Cell.
Men trots svårigheter så är vi kanske här framme vid vad som i någon form kommer att bli vår framtid. Intresset för vätgas är enormt och i Sverige finns nu planer på att 50 vätgasstationer, alla med vätgas från förnybara källor, ska vara på plats före 2025.
Åtta av dessa stationer kommer att byggas inom ramen för EU-projektet Nordic Hydrogen Corridor, ett projekt som leds av Vätgas Sverige tillsammans med Everfuel, Stakraft, Toyota och Hyundai. Syftet med just dessa stationer är att skapa en vätgaskorridor som knyter ihop de tre huvudstäderna: Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Intresset är globalt, Fanny nämner några av de länder där utvecklingen går snabbt:
– I Europa har våra grannländer Norge och Danmark kommit långt när det gäller vätgas. England och Tyskland är två andra länder som insett vätgasens stora betydelse för elektrifiering i stor skala. Även Japan och USA ligger i framkant samt Sydkorea.
Vi är framme. Jag kör in bilen på parkeringen, slår av motorn och ett moln av ånga pumpas ut genom avgasröret.
Toyota Mirai
Bränsletyp: Vätgas
Motortyp: Elmotor (vätgas/el)
Räckvidd: 650 km
Effekt: 182 hästkrafter
Vridmoment: 300 Nm
Toppfart: 175 km/timme
Acceleration: 0–100 km/timme på 9,2 sekunder
Totalvikt: 2 415 kilo
Vätgas
Vätgas består av två väteatomer och har den kemiska beteckningen H2. Väte är det vanligaste och det lättaste av våra grundämnen. Vätgas går att producera från alla typer av energi – det vi fokuserar på när det handlar om positiva miljöeffekter är att gasen ska produceras från förnybara energikällor såsom sol, vind och vatten. All vätgas som produceras för att användas som fordonsbränsle i Norden är fossilfri.
Vätgasstationen
För att en tankstation ska bli lönsam krävs volymer, det behövs 100-tals bilar, 10-tal bussar som tankar dagligen för att det hela ska börja bli ekonomiskt hållbart.
Renare luft
4 730 400 liter luft är den mängd en vuxen person andas under ett år – samma mängd luft renare en Mirai var 10 000 kilometer den kör.