När vi inte kan åka tåg då väljer MissVEGO elbilen, denna gång är det dags att testa Polestar 2. En riktigt snygg, snabb och stabil rackare med härlig acceleration och vegansk inredning!
av yvonne gull
Polstjärnan, är den starkaste lysande stjärnan i stjärnbilden Lilla björnen, på Wikipedia kan jag även läsa att polstjärnan är den fixstjärna som står i zenit ovanför nordpolen. En stjärna som aldrig vandrar under horisonten och som sedan 1681 är en kunglig och nationell symbol. Dess engelska namn Polestar är nu sedan 2017 en oberoende svensk tillverkare av elbilar i premiumsegmentet. Ett bolag som grundades av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding, en relation som innebär att man åtnjuter teknologiska och konstruktionsmässiga synergier med Volvo Cars. Polestar 2 är den första modellen som produceras i större skala, och i år räknar man med att sälja 29 000 bilar, år 2025 är målet att antalet ska vara tio gånger fler!
MissVEGO har tidigare testat Volvos helelektriska modell XC40 P8, och gemensamt med denna är en del teknik varav säkerheten är en och att de båda är byggda på samma typ av bottenplatta. Men Polestar 2 är en fastback och betydligt lägre, vilket innebär att bilens räckvidd blir längre och kanske framför allt snyggare.
Modellen är designad, utvecklad och testad i Sverige och designmässigt skulle jag säga att det är egentligen inget att diskutera – detta är en riktig snygging. Fina proportioner, smäckra linjer, coolaste fälgarna och strålkastare och bakljus i form av en svepande linje LED-lampor ger karaktär. Strålkastarna är dessutom ”smarta” och arbetar utifrån input om omständigheter därute såsom exempelvis dimma, mörker och regn.
Bilen vi testade var dessutom vit – och en vit bil är verkligen inte förlåtande när det kommer till att dölja formen. Att just denna även är utrustad med guldfärgade Brembo-bromsar skvallrar om att det finns kraft häri, dock inte under huven utan snarare inunder bilen i självaste batteriet. Den modell vi rattar är Dual Motor-versionen rustad med två elmotorer på totalt 300 kW vilket motsvarar 408 hästkrafter och som ger ett vrid på 660 Nm.
Det är dags att kliva in, handtaget klickar till och jag öppnar förardörren. Den stora skärmen pockar på uppmärksamhet. Via bluetooth ansluter jag min telefon till bilens Google-värld, och lägger den sedan på plats för trådlös laddning. Jag ställer in de ramlösa backspeglarna och trycker sedan till på röst-styrnings-knappen och säger: navigera till Loka Brunn. Vips är kartan laddad och informationen om att vi kommer att behöva ladda på vägen redan levererad. Nedrans irriterande, batteriet står på 71 procent – en elbil ska vara fulladdad när det är dags för avfärd.
Nåväl vi sitter i alla fall bekvämt i säten klädda i ett material som heter WeaveTech – ett veganskt material som uppmärksammats och vunnit utmärkelse från PETA UK. Det pågår även en dialog gällande möjlighet till certifiering. Materialet som är inspirerat av dykardräkter känns lyxigt och robust samtidigt som det i sig är lättar än skinn och ändå både hållbart och lätt att rengöra. Fyra kilo lättare än den skinnklädsel du kan beställa som tillval, även om det inte är så mycket vikt i sig så blir det i alla fall en liten miljövinst. De guldfärgade säkerhetsbältena är fastspända och vi smyger oss i väg.
Vi tar oss ut från stan och ut genom tullarna. Det är larvigt enkelt att köra en elbil, gasa, bromsa. Vill du att den ska sakta ner när du släpper bromsen är One Pedal Drive läget för dig, själv kämpar jag med inställningen en stund men vi blir inte vänner – att köra mjukt är svårt. Det är ju den mjuka känslan man vill åt, och allra smidigast sker det med hjälp av farthållaren.
Tack vare batteriets placering bjuder bilen på både bra väghållning och grepp. Fjädringen signerad Öhlins är hård. Frestad av att känna lite acceleration trycker jag lätt på gasen och kraften är omedelbar, det blixtrar till upp till 100 km/timmen och sedan fortsätter det. Toppfarten är 205 km/timme men vi vaktar körkortet och tar hänsyn till vinterväglaget. När kraften finns så är det tryggt att även kraften på bromsarna är dimensionerad härefter. Vår version av Polestar 2 är utrustad med bromsar från italienska Brembo, ett företag med passion och hög hantverksskicklighet. Just bromsar är deras specialitet och bland kunderna finns bland andra den lilla kaxiga Abarthen och den maffiga Aventador från Lamborghini. I kombination med våra 20 tums fälgar med polerade Y-ekrar är bromsoken vansinnigt snygga.
Färden är komfortabel, och panoramataket bidrar till att naturen bjuds in, i vårt fall handlar det om siluetter av trädens toppar och en sol som sakta går ner. Sedan blir det till att stanna och ladda. Åh vad vi längtar efter både högre effekt och ett bättre utbyggt nät för smidig laddning. Mitt bästa tips här är dock att så fort laddningen inte fungerar – ring supporten. De kan oftast lösa de där tekniska problemen både större och mindre.
Polestar har sitt högkvarter i Sverige, egen anläggning för forskning och utveckling i Storbritannien samt produktion i Kina och USA. Idag finns två modeller på marknaden, den lyxiga elhybriden Polestar 1 och den helelektriska Polestar 2. Nu är planen att lansera en ny elbil per år under de kommande åren. Så nästa år kan vi se fram emot Polestar 3 – en elektrisk prestanda SUV som även ska produceras i USA och, 2023 så är det dags för en Polestar 4, en mindre SUV Coupémodell. Härpå väntar Polestar 5 som blir en elektriskt 4-dörrars prestanda-GT – som blir produktionsversionen av konceptet Polestar Precept som visades första gången 2020 – en modell som manifesterar företagets framtidsvision inom design, teknologi och hållbarhet. Målet är som sagt att modell för modell minska bilarnas klimatavtryck med sikte på att 2030 kunna producera en bil som är helt klimatneutral under hela livscykeln. Ett projekt som kallas Polestar 0. När väl målet nås gissar jag att den där polstjärnan där uppe i norr att lysa än starkare.
Uppdateringar
Polestar 2 uppdateras löpande med Over-The-Air uppdateringar digitalt. Nyligen lanserades möjligheten att köpa en uppdatering för ökad prestanda och fler hästkrafter. Löpande säkerhetsuppdateringar och nya appar adderas vartefter i den uppkopplade bilen.
Polestar 2 Long Range Dual Motor
Räckvidd: 455–482 km (WLTP)
Motor: 2 elmotorer, 300 kW/408 hästkrafter
Vridmoment: 660 newtonmeter
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift med datorstyrd kraftöverföring
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 205 km/h Vikt: 2 178 kg
Pris: Från 589 000 kr (testbil ca 744 000 kr)