Den amerikanska matvarukedjan, Whole Foods Market, har nyligen presenterat trenderna över vad de anser kommer att sälja extra bra i matbutikerna i år. Lite speciellt denna gång är att man nu tagit hänsyn till det faktum att fler arbetar hemifrån.
– Det har skett stora förändringar under 2020. Exempelvis har vi sett en ökad passion för matlagning, produkter med fokus på hälsa och wellness har sålt bättre, och betydligt fler äter frukost hemma dagligen jämfört med pre-Covid, säger Sonya Gafsi Oblisk, chief matketing officer för Whole Foods Market.
Exempelvis så blir nu frukosten viktig – veckans alla dagar de talas om en ”Epic Breakfast”. Dessutom ger hemmakocken sig på att uppgradera de enkla klassikerna som går fort att laga men som får en ny knorr – den perfekta snabba hemmalunchen helt enkelt.
En annan trend är fokus på det nyttiga – superfood är hett, likaså surkål här talar vi om maten som befinner sig i gränslandet mellan hälsotillskott och mat. Även den färdiglagade barnmaten blir allt nyttigare.
Kikärtan är också i fokus i år, inte bara på klassiskt vis utan även i tofu, mjöl och flingor. Samtidigt får olivoljan konkurrens då fler testar olja av valnöt, pumpakärnor och solrosfrön. Branschen arbetar också med att hitta innovativa idéer för att ta tillvara så mycket som möjligt i produktionen – exempelvis blir rotsakerna chips.
På dryckesfronten är kombucha i fokus – glutenfritt och med hälsosam probiotika.