En fartfylld och inspirerande klubb är platsen där du finner nyckeln till din bil, och kanske platsen du hänger på med dina nya bilvänner. Det handlar om att dela, både bil och gemenskap.
text: yvonne gull foto: ronja willners & fredrik etoall
Under senare år har ett antal bildelningstjänster rullat ut i Sverige. Bland de första jag själv testade var Drive Now – där du via en app plockade upp en bil på gatan, körde i väg och gjorde det man skulle och sedan parkerade den på en ny plats. Det var enkelt och ibland till och med billigare än att åka kommunalt. Smidigt ja – hållbart nej – inte ens för företaget som höll i tjänsten och som la ner sin verksamhet.
Idag väljer jag Toyotas bildelningstjänst Kinto när jag behöver en bil – här går det även att boka den spännande vätgasbilen Mirai som vi skrev om i förra numret av MissVEGO. Härtill även elbilar och hybrider. Men låt oss titta på ett nytt sätt att få tillgång till en bil, en riktigt fin sådan, en Lynk & Co 01.
Allt ingår
Bilmärket Lynk & Co är kinesiskt och ingår i Geely-gruppen, som i sin tur även äger bland andra Volvo och Polestar. De första bilarna är framtagna av det gemensamma utvecklingsbolaget CEVT, China Euro Vehicle Technology AB, i Göteborg. Och de allra första bilarna rullades ut i april 2021.
Bilen i sig är en snygg SUV byggd på samma bottenplatta som Volvo XC40 men något större. Några tillvalspaket finns inte – allt ingår och det finns inga övriga tillval att göra: det enda du väljer är om du vill ha en hybrid eller en laddhybrid, och om du vill ha bilen i blått eller svart. Härtill ingår även försäkring, underhåll och vägassistans.
Utseendemässigt är det här en bil som väcker uppmärksamhet. Själv gillar jag den bulliga fronten, de designade lyktorna och så klart panoramataket som bidrar till att det känns lite som om man är ute och kör i en rymdfarkost.
El är alternativet
En stor fördel med denna hybrid är att du med enbart ett fulladdat batteri och med inställningen Pure kan ta dig närmare 8 mil. Vilket gör att den som inte åker så långt här har ett elbilsalternativ, visserligen laddas batteriet långsamt, att ladda fullt tar 5 timmar. Men som pendlingsalternativ är den absolut ett alternativ särskilt om du kan ladda hemma eller på jobbet. Sedan när vi ska åka längre finns bensinen som alternativ och tidsbesparande lösning – bra men absolut inte ur ett hållbarhets perspektiv. För att klicka in den boxen behöver vi vänta något år till innan en helelektrisk version finns på marknaden.
Det klimatsmarta i detta fall är som sagt eldriften samt det flexibla sätt du kan få tillgång till bilen på. Lynk & Co erbjuder nämligen ett flexibelt koncept där du kan köpa, låna eller abonnera på den billösning som passar dig. Har du köpt bilen eller tecknat ett abonnemang kan du sedan även välja att dela din bil med andra medlemmar. Det enklaste medlemskapet handlar helt enkelt om att du nyttjar någon annans bil! Konceptet är en twist på andra delningstjänster såsom Airbnb, Spotify och Netflix. Detta innebär även att man inte kommunicerar antalet bilar utan i stället antalet medlemmar.
– Just nu har vi omkring 115 000 medlemmar, låter företagets vd Alain Visser informera oss om.
MissVEGO passar även på att ställa några frågor till Lynk & Co-teamet:
Vilken typ av kontrakt är de vanligaste i Sverige?
– Månadsmedlemskap! I och med att det är ett nytt sätt att äga en vil var man så klart spänd på att se hur resultatet skulle bli och man trodde att cirka 60 procent skulle vara medlemmar och 40 procent skulle köpa bilen. Men i stället ser man idag att hela 95 procent är medlemmar.
Hur fungerar carsharing idag, i Sverige och ute i världen?
– Car sharing-funktionen är för tillfället tillgänglig i Sverige, Belgien, Tyskland och Nederländerna. Appen är för tillfället en betaversion som man nu fokuserar på att utveckla. Eftersom både tjänsten och konceptet är nytt blir detta även en testperiod där man inkluderar feedback från kunder.
Hur många versioner av Lynk & Co finns idag, och finns det planer på en elbil?
– I Europa finns det en modell, Lynk & Co 01. Nästa modell som planeras är en elbil som är planerad till 2024, givet att infrastrukturen för att faktiskt kunna ha en bil helt driven på el finns vid det laget.
Det är dags att köra i väg, dubbelklick på växelspaken och det bär i väg. Bilen är lättkörd, intuitiv, mjuk och följsam. Farthållaren gör att körningen går per automatik, jag noterar dock att bilen inte alls har samma direkta kraft som en elbil har. Vid omkörning är den inte superalert, kanske är det bästa alternativet här att gå över i Power-läge men som sagt vi kommer dit vi ska.
Selfie bakom ratten
Komforten inne i bilen är också bra och i baksätet finns det extra gott om benutrymme. Att vänja sig vid de olika visningslägena på skärmarna för infotainment och navigation tar lite tid. Och en herre jag blir ovän med är herr Frank som är bilens assistent. Han hittar just nu ingenstans, men jag gissar att han kommer att drillas in vart efter. En kul detalj som gör att vi glömmer bort Frank bristande lokalsinne är en helt annan funktion nämligen bilens selfie-kamera, en så kallad journey cam. ’Klick klick’ och du har en bild på dig själv i förarsätet, eller om du hellre vill utifrån vad bilen ser framför sig.
I detta lekfulla element hittar vi även lite vad som är nyckeln i konceptet. Det handlar inte längre om att köpa en bil, och sedan låta den stå parkerad större delen av tiden. Det handlar om gemenskap, att dela sina biläventyr men även att samlas på Lynk-klubben. I Sverige har vi en klubb i Göteborg och en i Stockholm, här möter du dina ”bilsharing-vänner” tittar på film, lyssnar på en DJ, dansar, tar en fika och shoppar hållbara pryttlar och pinaljer. Det är just dessa klubbar som nu håller på att sprida bildelningskonceptet över Europa. Idag hittar vi klubbar även i Amsterdam, Antwerpen, Berlin, Hamburg, München, Barcelona, Paris och Milano. Fram till nästa sommar räknar man med att det kommer finnas cirka 30 klubbar och pop-up butiker runt om i Europa. Så allt tyder på att det lär rulla på för Lynk & Co, och dig och mig …
Lynk & Co 1 Laddhybrid
Räckvidd vid batteridrift: 69–88 km
Effekt: 60 kW
Hästkrafter: 180 hk, total effekt 260 hk
Vridmoment: 265 Nm
0–100 km/h: 8 sek
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1 750 kg
Pris: 460 000 kr
Abonnemang: 6 000 kr/mån, med endast 1 månads uppsägning!