Att näthandeln ska vara hållbar är en viktig parameter för majoriteten av de svenskar som näthandlar visar en undersökning som Kantar Sifo nyligen gjort på uppdrag av Ecster. Totalt intervjuades 1 128 personer i åldern 16–79 år.
Genom att undvika expressleveranser, samla dina inköp och köpa varor som inte behöver skickat tillbaka kan näthandeln bli mer hållbar. Av de tillfrågade uppgav 71 procent att de försöker tänka på klimatsmart när de näthandlar. Av dessa uppger 43 procent att de försöker köpa varor som de inte kommer att returnera. Men samtidigt som många försöker undvika returer så anser fortfarande fler än hälften, 56 procent, att fria returer är helt eller delvis avgörande när de handlar online.
När det gäller leveranser vill majoriteten av de tillfrågade att det ska gå snabbt. Endast 27 procent föredrog en klimatsmart leverans framför en snabb. Här finns en hel del att vinna på att planera sina inköp. 14 procent av de tillfrågade uppgav att de enbart väljer svenska handlare när de handlar på nätet.
Redan innan pandemin skickades årligen 3,3 miljoner varor i retur, samtidigt som näthandeln ökade med 40 procent. Härtill har andelen e-handlare som erbjuder fria returer ökat från 16 till 22 procent.
– De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter. För att minska klimatavtrycket bör man därför också börja se över saker som vilka drivmedel fordonsflottan som utför returerna har, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster. En stor majoritet, 67 procent, har också någon gång returnerat saker de handlat på nätet. 1 procent säger till och med att man alltid skickar varor i retur. De allra flesta, 57 procent, skickar bara tillbaka saker någon enstaka gång, och 31 procent skickar aldrig tillbaka ett onlineköp.